Bewegen is meedoen

Succesvol ondernemen met medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt? Unicover is daar een voorbeeld van. Samen met NLW weten ze kwaliteit, snelheid en werkplezier te realiseren. Een kijkje in de keuken van de ondernemer en de werkvloer. 

Lees het verhaal van Unicover
Lees het verhaal van Jet en Jan bij NLW

Interview Unicover

Unicover, producent van de ‘betere’ menumappen:

‘De samenwerking met NLW bevalt ons heel erg goed’

Als je in Parijs bent en daar van de beroemde macarons wilt genieten, moet je naar Maison Ladurée, dé speciaalzaak voor deze lekkernij. En, wát krijg je dan in handen? Precies: een menukaart die gemaakt is door NLW-medewerkers. Het resultaat van een hechte samenwerking van NLW met Unicover. Unicover is heel tevreden over de samenwerking met NLW: ‘Ze maken voor ons de meest complexe mappen, voor onze belangrijkste klanten.’

Unicover is producent van menumappen voor eetgelegenheden. De verkooppartners van het bedrijf werken door heel Europa, vooral in Frankrijk en Duitsland. Naast dat ze grotere oplages verkopen, zijn ze specialist in op maat gemaakte mappen voor het hogere segment. 

Ruim elf jaar geleden nam eigenaar Paul van der Sanden het bedrijf over van zijn toenmalige baas. Door de tijd heen is Unicover enorm gegroeid. Inmiddels werkt ook Olesea van der Sanden, de partner van Paul, in de organisatie en is het bedrijf actief op vier verschillende locaties. Op de hoofdlocatie in Belfeld (vlakbij Venlo) worden de ontwerpen gemaakt en de productie voorbereid. Vervolgens worden de bouwpakketten aangeleverd over verschillende werkplaatsen. Paul: ‘De assemblage vindt plaats bij NLW in Panningen, in Belfeld of in Tsjechië. Op alle drie deze locaties werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’ 

Vanuit de basis naar complexere ontwerpen

Sinds vijf jaar werkt Unicover samen met NLW. Op de locatie in Panningen werken afwisselend tussen de tien en vijftien mensen aan de mappen. ‘Elke nieuwe werkplaats begint bij de basis,’ vertelt Paul. ‘We zijn bij NLW gestart met voorraadmappen, eenvoudig, repeterend werk. Op een gegeven moment heb je in de gaten welke mensen hierin goed en snel zijn en welke mogelijkheden ze hebben. En zo kan je steeds een stapje verdergaan. Bij NLW maken ze nu de meest complexe mappen. In Tsjechië draaien ze vooral bulkproductie en de locatie Belfeld is net nieuw.’

Leren door te doen

Omdat iedere order verschilt is goede afstemming en communicatie belangrijk. Paul: ‘We bellen veel en hebben een whatsapp-groep. Via Trello worden de levertijd en orderstatus gecommuniceerd.’ Olesea vult aan: ‘Dat was bij aanvang best een leerproces. De NLW-medewerkers moesten al doende leren; deze mappen kosten me zoveel tijd, en die soort mappen kosten me zoveel tijd. Maar ook: deze handeling kan beter door die medewerkers worden gedaan, dat is heel precies werk. En dat onderdeel dan door die medewerkers, die zijn wat langzamer maar wel heel goed. Zo ontwikkelt zich dat. Ondertussen werkt het echt perfect. Ze zijn de laatste tijd nooit te laat, nooit.’ Paul: ‘Sterker, ze zijn vaak zelfs eerder klaar,  dan staan wij hier echt verbaasd te kijken!’ 

Maatschappelijk ondernemen

Het samenwerken met NLW heeft voor Unicover zeker voordelen. Olesea: ‘Prijstechnisch is het interessant omdat je extern kunt opschalen en groeien. Daarnaast vinden onze klanten het een belangrijk pluspunt. Zelf vind ik het gewoon hartstikke leuk als we de afdeling bij NLW binnenkomen. Iedereen maakt gezellig een praatje en is vrolijk. De medewerkers laten trots zien waar ze mee bezig zijn, prachtig!’ Paul: “Wij zijn er heel content mee en ook trots op wat we samen maken.’

Interview vanaf de werkvloer

Jan Trepels en Jet Bömers

Apetrots op Unicover’s menumappen

Jan Trepels (32) is sinds september 2022 als werkcoach in dienst bij NLW, met als grote  opdrachtgever Unicover. Samen met een collega stuurt Jan twaalf medewerkers aan vanuit de NLW-vestiging in Panningen: tien vrouwen en twee mannen, in verschillende leeftijdscategorieën. Jet Bömers is een van de medewerkers die dagelijks met grote inzet en veel plezier aan het maken van menumappen werkt. 

We spreken Jan en Jet tijdens een pauze, in een lekker namiddagzonnetje. Jet vertelt trots over het maakproces van de menumappen: ‘We werken nu een jaar of vijf voor Unicover. Tot ieders tevredenheid. De kwaliteit van wat we maken ligt hoog. De mappen kunnen van kunststof zijn, textiel, hout of een combinatie. Verschillende materialen dus, kleuren en maten. Aan diverse tafels zorgen wij ervoor dat elke map keurig netjes wordt afgewerkt. Daar komen uiteenlopende werkzaamheden bij kijken als: plakken, knippen, naaien, stikken, schuren, oliën, verven, persen, met een apparaat gaatjes maken of verlijmen, etc. Voordat we beginnen volgt een instructie. Voor dit werk moet je kunnen lezen, schrijven, tellen en vooral nauwkeurig zijn. 

Jan: ‘Er komt veel fijne motoriek aan te pas. Het tempo waarin we werken is per persoon anders. De opdrachtgever weet dat en kijkt vooral naar de kwaliteit. Onze menumappen vind je vooral in de betere restaurants in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Soms komt een van ons op vakantie wel eens een menumap tegen die wijzelf gemaakt hebben. Dat is altijd mooi.’

Eersteklas werk

Jan: ‘Nou, je hoort het. De trots die Jet ervaart over wat we hier maken en hoe we dat doen, geldt net zo goed voor mij. Toen ik hier begon dacht ik eerlijk gezegd stiekem: menumappen maken, zal wel loslopen. Maar dat beeld heb ik heel snel bij moeten stellen. Het is gewoon eersteklas werk dat hier gemaakt wordt. En dat in een omgeving die toch net even anders is dan die van een standaard bedrijf. Hier draait alles om de medewerkers, niet om de productie. En je ziet het resultaat! 

Jan heeft, voordat hij bij NLW startte, van alles gedaan: een eigen café-restaurant, werken in een tuincentrum en in de zorg, waar hij ook is opgeleid: ‘Mijn rode draad is werken met mensen die net even anders zijn. Mijn zus Ans, die het syndroom van Down heeft en op een zorgboerderij werkt, was daar een belangrijke motivator voor.’

‘We doen overigens meer dan alleen menumappen maken,’ vervolgt Jan. ‘Ook voor magneetmappen, viltjes, rekeningenmappen, placemats en klemborden kun je bij ons terecht. Soms ook als spoedje.’ 

‘Jaaaa,’ vult Jet aan, ‘maar we krijgen daar soms wel stress van. De werkdruk moet niet te hoog worden.’ ‘Klopt’ zegt Jan, ‘en dat is dan toch vooral een taak van mij, mijn collega en van onze kwaliteitsmedewerker.’ 

Onze partners

NLW werkt samen met een breed scala aan bedrijven. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn bereid om het werk aan te passen aan de mogelijkheden van de individuele mogelijkheden. Hoewel dit vanzelfsprekend lijkt, is het dat niet. We lichten graag een paar van onze partners uit. Nieuw dit jaar zijn Lindeboom Bierbrouwerij en Dutch Pet Products. Voor beide bedrijven houden onze medewerkers zich bezig met het inpakken en ompakken van producten.  

Wij zijn trots op onze samenwerkingen; een kleine selectie van onze partners in 2022.

Geodis 
Assemblage werkzaamheden

Vostermans Ventilation 
Assemblage werkzaamheden

Dolmans Landscaping Group 
Groenvoorziening

Fancom 
Lees het verhaal van "NLW kleurt Fancom groen" 

Xerox 
Lees het verhaal "Gelijke arbeidskansen bij Xerox"

De zorggroep 
Zorgondersteuning

2 Switch 
Kringloopwinkel

Dentsply Sirona 
Producten verpakken

Lindeboom Bierbrouwerij NIEUW 2022
Het verpakken en ompakken van producten

Allerhande Peel & Maas
Kringloopwinkel

Waterschap Limburg
Lees het verhaal van Marcel de Klein

Dutch Pet Products NIEUW 2022
Het verpakken en ompakken van producten